lørdag 8. november 2008

BOK: JORDENS BARN (SERIE)


For tre år siden, da jeg ble 13 år gammel, fikk jeg en bok i gave av min tante og onkel. Den het "Hulebjørnens Klan" og handlet om en jente, Ayla, som levde for rundt 30 000 år siden. Hun var av mennesketypen cro magnon og levde sammen med familien sin.

Men så, plutselig, kom det et stort jordskjelv til der Ayla bodde. Hele familien hennes forsvant, og Ayla, som da var fem år gammel, måtte klare seg på egen hånd. Hun vandret forvirret, sulten og tørst langs en elv før hun støtte på en huleløve. Ayla prøvde å redde seg ved å gjemme seg i en sprekk i fjellveggen, men ble klort opp av det mektige dyret. Hun klarte å komme seg ut av sprekken etterhvert, men besvimte på elvebredden.

Samtidig var et annet folk også på vandring. En gruppe neandertalere hadde mistet hjemmet sitt og så etter et nytt sted å bo. Blant dem var Isa, som var en slags lege for klanen. Hun var gravid med sitt første barn, men faren til barnet hadde dødd i det store jordskjelvet. Hun fant Ayla langs elvebredden og overtalte Brun, klanens leder og broren hennes, til å la henne ta Ayla med seg på reisen.

Slik starter den første boken i denne serien. Ayla bor hos neandertalerne, men er veldig annerledes. Ettersom hun blir eldre begynner hun attpåtil å gå på jakt, noe som er helt ulovlig å gjøre for neandertalernes kvinner, og Ayla blir nesten dømt til døden. I tillegg kan ikke neandertalerne snakke med lyder, så Ayla blir nødt til å lære dette. Hun får en traumatisk barndom med mye hat mot en spesiell gutt, Broud, som er Bruns sønn.

Det hele ender svært dramatisk i den første boken, men jeg skal ikke si mer. De neste fire bøkene er også svært spennende, og jeg anbefaler alle bøkene sterkt. Det sies at det skal komme en bok til, men det har ikke skjedd ennå. De som burde lese disse bøkene er folk som ikke er redde for å lese langt (den femte boken er 800 sider lang, med bitteliten skrift), og det er lange scener som bare omhandler hvordan de lager våpen og redskaper. Men selv om det kan virke litt tungt, går det ganske fort å lese alt! Jeg leste de fem bøkene på noen måneder og var helt avhengig (jeg satt til og med og leste i timene da det ikke var norsk). Dette er en fabelaktig bokserie! Du tenker kanskje at du heller vil se filmen, og ja, det er laget film av den første boken (men den er ikke på langt nær så bra som boken). Les!
.
Bildet har jeg tatt selv

1 kommentar:

LK sa...

Jeg har bare lest den første av disse bøkene. Kanskje jeg skulle gi oppfølgerne en sjanse også.