fredag 7. november 2008

NYNORSK

Hele dette med nynorsk er noe de aller fleste norske skoleelever ikke er så glade i (de som lærer nynorsk som sidemål!). Så for meg virker det ikke særlig nødvendig... Men jeg skal ikke klage, det finnes jo verre fag, som jeg ikke vil nevne i hensyn til læreren jeg har i det faget.

Det er nok noe jeg kan gjøre for å forbedre nynorsken min, da. Jeg er ikke kjempefornøyd med hvordan det gikk med denne nynorskoppgaven, men jeg har jo tross alt fått en del verre... (Jeg sier ikke hva jeg har fått, det er hemmelig!)

Det beste jeg ken gjøre for å få bedre i nynorsk er vel å øve, lese litt i ordbøker også videre. Sjekke opp absolutt alle ordene jeg skriver, og kanskje ikke tenke så altfor mye på innholdet (selv om det er viktig og!)

Jeg har lest fire bøker på nynorsk. Det var en serie som het "Skammarens Dotter" eller noe og handlet om en jente med spesielle evner. Som vanlig leste jeg ut disse bøkene ganske fort, men jeg har ikke merket noen nevneverdig forskjell i nynorsken min, for å si det sånn. Kanskje jeg burde lese flere bøker på nynorsk, men de er jo ikke så lette å finne.

Forleden dag ble jeg kjempesur da jeg oppdaget at et TV-program jeg så på hadde nynorsk tekst. Dette var virkelig irriterende, og det får meg til å tenke på om de som snakker og skriver nynorsk til vanlig irriterer seg over all bokmålen? Det kan godt være. Kanskje de burde begynne med nynorsk tekst på TV, så vi hadde blitt mer vant til det. Det har jo hjulpet en hel del med at flere TV-programmer har folk som snakker engelsk i, så kanskje dette kunne hjulpet med nynorsk også!

Men jeg blir nok aldri særlig glad i nynorsk allikevel.

Ingen kommentarer: