fredag 7. november 2008

OD-DAGEN


Den 30. oktober hadde vi på Sandvika OD-dag. Noe som er svært lærerikt for alle som deltar, synes jeg.

Noen dager før selve dagen da vi skulle jobbe, så vi film fra Bangladesh, der pengene fra årets OD kommer til. Prosjektet var en slags skole for ugifte jenter, Shonglap. I Shonglap lærer jentene ting som hygiene, sykdommer og lignende, i tillegg til teoretiske fag som matte. På slutten av året de er med spesialiserer de seg på et yrke de har lyst til å jobbe med.

I tillegg til filmen var det en ung kvinne som var og snakket til oss. Hun hadde vært med i Shonglap, og hadde en liten datter med mannen hennes, som desverre hadde dødd. Det hadde hjulpet henne, sa hun.

Jeg synes det er veldig bra at vi kan gi penger til slike prosjekter, som er svært viktige for alle de involverer. Mange jenter i Bangladesh og andre u-land blir gift bort når de er svært unge. De har ikke god nok utdannelse, så hvis noe skjer med mennene deres har de egentlig ikke noe annet valg enn å flytte tilbake til sin egen familie. Noen ganger vil ikke mannens familie ha dem, de er jo bare byrder for dem, i og med at de vanligvis ikke tjener noen penger selv, men koster å fø for familien. De har med andre ord et stort behov for mer utdanning enn de vanligvis får.

Dette kan Shonglap hjelpe jentene med.

Det er ingen tvil om at jenter i tenårene i Bangladesh lever helt andre liv enn oss tenåringsjenter i Norge. Vi får jo nesten bokstavelig talt alt servert på sølvfat. I forhold til dem lever vi enkle liv. Hos dem er livene fylt med fattigdom og elendighet, hos oss med fest og moro. Det er egentlig ingen sammenligning i det hele tatt, forskjellene blir for store.

Jeg deltok på OD-dagen og er svært glad for at vi får muligheten til det her på Sandvika. På den forrige skolen min, Risenga, hadde vi ikke noen OD-dag (vi hadde derimot en annen innsamling som gikk til et privat formål). Så dette med felles OD for mange skoler er noe nytt for meg. Men jeg er veldig glad for å kunne delta.

Vi ble forklart på forhånd på skolen at hvis vi samlet inn minstebeløpet (300 kr) ville vi betale utdanning for en jente i ett år. Dette synes jeg var veldig bra de sa, da føler man at man virkelig hjelper til. Derfor synes jeg det var veldig dumt at noen ikke jobbet fordi de ikke gadd. Hvis de hadde gjort det, hadde enda flere jenter fått tilbud om god utdanning, så de kunne bli noe mer enn "bare en kone."
.
Bildet er fra od.no

1 kommentar:

LK sa...

Fint å se at dere engasjerer dere. En dags arbeid er jo ikke så mye for dere, men det gjør stor forskjell for de som mottar pengene!