fredag 7. november 2008

HVA ER PRIVAT?


Ja, hva er egentlig privat? Si det... Ikke like mye er privat lenger, med nettet og allting. Det er ganske dumt egentlig, og kan få leie konsenkvenser.

Slik jeg ser det, velger du litt selv hva som forblir privat, og hva som ikke gjør det. Man trenger jo ikke alltid å legge ut alle bildene sine på facebook, for eksempel, og tagge dem slik at alle vet det er deg eller noen andre. Derfor legger jeg aldri ut bilder av meg selv på facebook, selv om noen andre har gjort det av meg.

De dummeste bildene man kan få se av seg selv på facebook og lignende, er vel halvnakne bilder av deg selv som har blitt tatt i fylla. Men dette kan lett bli unngått. For hvis man ikke gjør noen av disse tingene (bli full og bli tatt leie bilder av) er det ikke noe problem i det hele tatt. For da finnes det jo ikke noe å legge ut.

En ny arbeidsgiver kan for eksempel sjekke ut bilder av deg på facebook, noe som ikke alltid er så greit. For hvem vil vel ansette en person som har mange bilder av seg selv med øl i hånda og som ser ganske ferdig ut? Det ville ikke jeg ihvertfall.

Jeg har ikke hørt noen konkrete hendelser av dette eller lignende, men det har helt sikkert skjedd med en del mennesker. Det er jo ikke vanskelig å sjekke heller, mulighetene er der for alle.

Når det gjelder andre ting kan man lett bli avslørt hvis det ligger noe ute om deg på nettet. For eksempel søkte jeg på meg selv på google, men da kom det ingenting opp (noe som kanskje betyr at jeg ikke har noe spennende liv?).

Skattelistene ligger ute på nettet nå, og er helt tilgjengelige for alle med internett i Norge. Der kan de søke på hvem som helst for å se hva de tjener. Også der søkte jeg på meg selv, men siden jeg aldri har hatt noen jobb og dermed ikke tjener noe, var jeg ikke der. Noen som var der derimot var foreldrene mine og andre voksne jeg kjenner. Jeg synes det er veldig dumt at man kan sjekke dette så lett.

Det er ganske sikkert at jeg kommer til å få resultater en annen gang jeg søker på meg selv på google (det kommer noe om en ting jeg var med på i speidersammenheng). Å havne på nett er noe man kan prøve å unngå, men det er vel ikke alltid like lett. Litt kan man jo styre selv, men resten av kontrollen har de store massene.
Bildet har jeg tatt selv

1 kommentar:

LK sa...

Jeg tror ikke vi kan unngå at noe informasjon om oss selv blir lagt ut på nettet, men det kan være lurt med et føre var-prinsipp og tenke litt lenger enn dagen i morgen. Dersom man utviser nettvett selv kan det jo også være god mulighet for at andre også gjør det.