tirsdag 13. januar 2009

DIGITALE FORTELLINGER


Ja, vi har nå nettopp jobbet med digitale fortellinger i norsken. Det var en litt annerledes opplevelse, jeg hadde aldri brukt noe av dette før, men jeg syntes det gikk sånn passe bra. Det var morsomt å lage sin egen fortelling, legge til bilder og musikk som passet inn. Ettersom jeg gjorde den alene, var det desto mer jeg kunne bestemme selv, det var vel hovedgrunnen til at jeg var alene om oppgaven.

Vi hadde mange uker på dette prosjektet, men av ulike grunner fikk jeg ikke startet så tidlig som jeg ville. Derfor ble nok historien preget litt av at jeg ikke hadde altfor mye tid. Men da jeg først kom igang, gikk det fort. Jeg lastet ned masse bilder som jeg mer eller mindre trengte og satte meg til å jobbe. Det var ikke mange bilder jeg hadde som var veldig relevante, for da jeg bestemte meg for å ta med favorittbandet mitt, Muse, i fortellingen, ble det litt for mye lagring av bilder av dem. Bilder av personer var vanskelige å finne, ettersom de helst burde ligne på hverandre. Det ble til at jeg tok en del bilder fra en profil på MySpace.

Da jeg hadde lagt inn bilder nok så fortellingen min ble noenlunde bra, begynte jeg å legge til kommentarer på bildene fra historien jeg hadde skrevet på forhånd. Dette var nok kanskje noe av det morsomste i prosessen, det er litt gøy å høre sin egen stemme, og det måtte mange forsøk til før jeg fikk det riktig. Jeg måtte også tilpasse hvor lenge bildene skulle vises etter hvor lange kommentarene var, som var svært varierende, men det passet sånn omtrent med musikken på slutten.

Når det gjelder musikk til historien, var Muse et selvfølgelig band å bruke musikk fra. Det er, som sagt, mitt favorittband, musikken deres var den eneste jeg hadde på PC-en bortsett fra eksempelmusikken, og bilder av bandet var med i historien. Det tok litt tid å bestemme seg for hvilken sang jeg ville ha med i historien, men jeg hadde tenkt på en før, Screenager (fra albumet Origin of Symmetry), som jeg tok med. Og den sangen passet ganske bra i hele settingen til historien (det å føle seg utenfor, alene), og teksten til sangen passet godt også (hvis man hører den).

Når det gjelder fortellingene til de andre i klassen, har jeg lite jeg kan si om det. Jeg var nemlig syk på fredag, og kom ikke til norsken i det hele tatt. Men jeg har snakket med en som syntes det var veldig mye bra i klassen, og blant temaer var det mye om det å være annerledes, det samme temaet som jeg hadde. Selv om jeg kanskje er litt mer annerledes og har litt mer erfaring med det enn de andre, tviler jeg ikke på at det var mye bra der. Jeg er i en veldig flink klasse.
.
.
.

Ingen kommentarer: