fredag 30. januar 2009

SANGTEKSTER

I denne oppgaven skulle vi skrive om sangtekster. Da jeg så den inne på klassebloggen, ble jeg veldig, veldig glad! Det er såå mange sanger jeg vil vise fram, som jeg er så glad i! Jeg bestemte meg for sangen 'Time is running out', av Muse. (Denne sangen er forøvrig fra albumet 'Absolution'). Grunnen til at jeg valgte denne sangen er at jeg liker den veldig godt og at den har en litt mer direkte handling enn mange andre sangtekster av Muse.



Time is running out


I think I'm drowning
Asphyxiated
I wanna break this spell
That you've created

You're something beautiful
A contradiction
I wanna play the game
I want the friction

You will be the death of me
Yeah, you will be the death of me

Bury it
I won't let you bury it
I won't let you smother it
I won't let you murder it

Our time is running out
Our time is running out
You can't push it underground
You can't stop it screaming out

I wanted freedom
Bound and restricted
I tried to give you up
But I'm addicted

Now that you know I'm trapped
Sense of elation
You'd never dream of
Breaking this fixation

You will squeeze the life out of me

Bury it
I won't let you bury it
I won't let you smother it
I won't let you murder it

And our time is running out
Our time is running out
You can't push it underground
You can't stop it screaming out

How did it come to this?
Oooooh

You will suck the life out of me

Bury it
I won't let you bury it
I won't let you smother it
I won't let you murder it

And our time is running out
Our time is running out
You can't push it underground
You can't stop it screaming out

How did it come to this?
Ooooohh


(Sangteksten fant jeg her)


Hovedtemaet i denne sangen er å dø. Tiden din renner ut, og man får en fornemmelse av at det er noen som står bak denne døden. Det er en litt panikkslagen stemning men får fra denne sangen (hvis man hører på teksten). Jeg har hørt denne sangen veldig mange ganger og er derfor ikke i stand til å lage meg et førsteuttrykk av teksten.

Denne sangteksten gir ikke uttrykk for noen samfunnskritikk av noe slag. Selv om det å kritisere andre er et gjennomgangstema når det kommer til Muses sangtekster, har denne sangen ikke noe sånt innhold, den er helt nøytral når det kommer til holdninger og lignende.

I sangteksten finner jeg ingen språklige virkemidler som står veldig fram i forhold til resten av sangteksten. Gjentagelse er jo noe helt vanlig i sangtekster, f. eks. med refreng som kommer flere ganger. Men delene 'I won't let you...' gjentar seg flere ganger og får frem en sterkere følelse enn det ville hvis dette bare ble sunget en gang. Virkemidler som språklige bilder blir ikke brukt, alt blir sagt/sunget rett frem uten noen andre meninger enn det som står i teksten. I refrengene blir det brukt et slags rim ved å sette ordet out på slutten av flere linjer, og i den delen jeg har beskrevet tidligere, der det blir sunget 'I won't let you...' slutter også alle linjene på samme ord, it. Men i versene er det lite språklige virkemidler.

Denne sangteksten har et godt "samarbeid" med musikken den hører til. Jeg synes musikken komplimenterer sangteksten og også den andre veien. Musikken passer rett og slett veldig bra til teksten, den virker som et middel for å forsterke budskapet som kommer frem i sangteksten, får sangen til å føles mer ekte. Alle burde høre denne sangen, den er veldig bra. Og siden Muse er et veldig bra liveband, bestemte jeg meg for å legge til en video der sangen spilles live. (Også fordi Warner har fjernet alle studioinnspillinger av denne sangen på YouTube).






Bildet

Ingen kommentarer: