torsdag 5. mars 2009

REKLAME

Reklame er positiv framstilling av et produkt. Reklamen skal få oss til å ønske å benytte oss av produktet. Det finnes reklame i utrolig mage former, det er annonser, reklameplakater, reklamefilmer også videre. Vi er kort sagt omringet av reklame uansett hvor vi er. Ikke noe håp å prøve å flykte fra det, altså. Selve ordet reklame kommer fra latinske reclamare som vil si å rope igjen og igjen. Dette var da hvordan de "reklamerte" da man ikke hadde slike hjelpemidler som vi har nå. Reklame er altså et svært gammelt triks for å selge produkter.

For å analysere en reklame valgte jeg en typisk annonse som man finner i aviser. Denne her fant jeg i Dagbladets Magasinet fra forrige lørdag. Dessverre fant jeg ingen bilder av denne annonsen ute på nettet, så jeg tok like godt et bilde av annonsen. Kanskje ikke så tydelig, men hovedpunktene er nokså synlige.

Denne annonsen viser reklame for ulike boller man kan lage, man bare gjør som det står på annonsen: tin og hev, pensle, og stek! Så enkelt er det altså. Teksten Hjemmebakt! som er blikkfanget i annonsen, får meg til å tro at denne annonsen har folk som har dårlig tid som målgruppe. Dette gjelder såklart mange produkter, men er altså ekstra synlig i akkurat denne annonsen.

Teksten nedenfor det store bildet sier akkurat hvor lett det er å lage disse bollene. Her ser man også det antatte slagordet Hjemmebakt når du vil! som attpåtil er skrevet i litt "gammeldags" skrift. Dette assosierer med gamledager der folk (spesielt husmødre) hadde tid til å lage bakevarer til familien og barna sine. Dette spiller også på samvittighet, på en måte "å, søren, jeg har jo ikke tid til å lage ordentlige boller, dette er nok et godt alternativ, kanskje jeg burde prøve det?". I tillegg virker det store bilde svært fristende og observatørene får enda mer lyst på produktet.

Fargene på annonsen er veldig "hjemlige", som jeg liker å beskrive dem. Bildet har en varm fargetone, som minner om barndommen og gamledager og i tillegg skiller seg ut fra avisenes vanlige "kalde" og moderne farger.

For å konkludere virker ikke denne annonsen veldig spesiell. Slike annonser har jeg sett veldig mange ganger før i den gruppen som reklamerer for matprodukter. Men bollene ser gode ut, og man begynner faktisk å se på produktet som fristende og noe man godt kan prøve ut. Så den fungerer, til og med på meg.

Ingen kommentarer: