fredag 24. september 2010

VIRKEMIDLER I FILM (TRAINSPOTTING)







I klippet fra filmen Trainspotting jeg så, er det mye jeg legger merke til av virkemidler.


Det første starter når Mark (han som tok heroinet) "sank" ned i et hull, med et teppe som forstyrrende element på begge sider av synsfeltet. Denne effekten fortsetter videre utover i klippet, og skal nok fremstille at Mark er langt nede både fysisk og psykisk. Denne effekten forsvinner når han våkner opp etter å ha fått en sprøyte på sykehuset. Av andre virkemidler i klippet er det merkbart at sprøyteskuddet til Mark blir fokusert sterkt på, her er det ultranære bilder som skaper en stoppeffekt, så vi skjønner at noe viktig skjer.


Litt lenger utover i klippet er det en annen effekt som skapes; sangen Perfect Day, originalt av Lou Reed, spilles av. Da jeg så klippet merket jeg meg dette som sterk ironi, det er ikke en perfekt dag å sette en overdose og havne på sykehuset. Det blir tragikomisk, og skaper en ny atmosfære til klippet.


Det er uten tvil mer fritt fram med virkemidler når man lager enn film enn når man skriver en bok, og jeg mener det derfor de fleste ungdommer i dag velger film over bøker når de har valget. En bok kan ikke på samme måte vise frem flere sider av saken, ved hjelp av musikk, kameravinkler osv, men må nøye seg med tekst. Tekst kan skape bilder, de og, men dette kan være litt vanskelig å oppfatte hvis man ikke er vant til å lese. Filmer er mer "vennlige" på denne måten for de fleste enn bøker er. 


Bildet er et screenshot fra klippet

Ingen kommentarer: